Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /storage/content/65/173265/bloggagenturen.se/public_html/wp-content/plugins/seedprod-coming-soon-pro/extentions/mailchimp/mailchimp.php on line 121 Så fungerar sponsrade inlägg - Bloggagenturen.se

Sponsrade inlägg i bloggar är ett enkelt och snabbt sätt för etablerade bloggare att tjäna pengar. Sponsrade inlägg innebär att ett företag köper ett inlägg för att säkert veta att viss text, bild och länkar kommer att publiceras vid en viss tid. Det kan låta enkelt, och det är det, men det är några saker att hålla reda på.

Vem köper sponsrade inlägg och varför?

Det är ofta företag som gör länkbyggen åt andra företag som köper sponsrade inlägg. Inte sällan kommer förfrågningarna utanför Sverige men inom EU. Målet är att få länkkraft till sin kunds hemsida så att den kan komma högre upp på söksidor för vissa valda sökord.

Hur är sponsrade inlägg uppbyggda?

Ofta är texten på ca 300 ord, innehåller en bild och har 2-3 länkar. En länk till kundens hemsida, en länk till en neutral och pålitlig sida som t. ex. Youtube eller Wikipedia och eventuellt en länk till ett tidigare inlägg i bloggen. Anledningen till detta upplägg är att då gillar Google inlägget och det får bäst effekt.

Vad kostar det?

Det beror bl. a. på vilken PageRank (PR) bloggen har, även på PR har fått mycket mindre betydelse. Antalet läsare är också av vikt. Det beror också på om bloggaren själv skriver inlägget med egna ord eller om det levereras en färdig text att bara lägga in, men minst 500 kr upp till flera tusen kan vara en bra tumregel att gå efter.

Något annat att tänka på?

Inlägget ska innehålla information om att det rör sig om ett sponsrat inlägg eller är i samarbete med någon. Sponsrade inlägg är köpta annonsplatser och lyder därför under marknadsföringslagen. Själv brukar jag göra om denna text till en liten bild för att det eventuellt inte ska påverka söksidor, samtidigt som mina läsare tydligt ser i slutet av inlägget att det rör sig om ett sponsrat inlägg.

För- och nackdelar

Det blir väldigt tydligt för bloggläsarna att det är ett köpt inlägg, vilket är bra. Det är dock inte det bästa sättet för företag att nå ut, utan passar bäst för länkbygge. För företag som vill nå ut till kunder passar ambassadörskap mycket bättre. För många och dåligt utformade sponsrade inlägg kan leda till att bloggaren straffas av Google vilket innebär att bloggaren syns längre ner i sökresultaten.

Har du egna erfarenheter av sponsrade inlägg att dela med dig av?