Så lyckas du med en pop up-butik

Det är populärt med pop up-butiker, och det är en affärsform som har många fördelar. Samtidigt finns det mycket att tänka på för att du ska lyckas med din satsning. Till exempel behöver du skapa bra skyltning och hitta sätt att dra till dig uppmärksamhet.

Funderar du på att testa att ha en pop up-butik? Det är ett alternativ som kan vara både smart och effektivt! Speciellt om du har en liten verksamhet kan det vara en form som har många fördelar.

Skapa förutsättningar för försäljning

Något som är helt grundläggande för en pop up-butik är att planera själva butiken. Hur ska dina varor skyltas fram så att de lockar kunderna? Från Skyltab kan du beställa hem det mesta som behövs för en bra skyltning. Du kan också fundera på om du ska erbjuda prover eller ha speciella erbjudanden. Det kan dessutom vara bra att ha en plan för hur kunder ska kunna känna sig sedda och få svar på sina frågor. Att misslyckas med det kan nämligen göra att de lämnar butiken utan att ha handlat något.

Få uppmärksamhet

Det finns exempel på pop up-butiker som lyckats extremt bra. Ett exempel är Bianca Ingrossos satsning, som skapade långa köer och fick ungdomar att skolka. En av anledningarna är att Bianca Ingrosso får mycket uppmärksamhet för allt hon gör, bland annat för att hon är så känd och har väldigt många följare. Når du själv inte ut till lika många personer till vardags? Även uppmärksamhet kan skapas genom en tillfällig satsning. Kanske kan du skapa samarbeten med kända influencers, eller varför inte samarbeta med ett band eller någon annan som kan dra uppmärksamhet till butiken?

Fördelar med att använda en pop up-butik

Känns det komplicerat att lyckas med ett sånt här projekt? Då kanske du ska ägna en stund åt att fokusera på de fördelar som finns.

  • Det är flexibelt – du kan till exempel variera var butiken ligger
  • Ekonomiskt smart – betydligt billigare än att ha en butikslokal på heltid
  • Perioder när du gör annat – att tillfälligt fokusera på att få uppmärksamhet och skapa försäljning gör att det blir utrymme för perioder när du hinner med andra delar av verksamheten
  • Bra sätt att nå ut och skapa en hype – att det är tillfälligt gör att fler lockas till din butik