Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /storage/content/65/173265/bloggagenturen.se/public_html/wp-content/plugins/seedprod-coming-soon-pro/extentions/mailchimp/mailchimp.php on line 121 Marie Hagberg vet hur du når ut i media - Bloggagenturen.se

mariehagberg

Marie Hagberg driver Hjälp en journalist där hon hjälper journalister att komma i kontakt med rätt företag och privatpersoner. Marie har tidigare författat flera dejtingböcker och har stor erfarenhet av hur man når ut i media.

Hej Marie! Du driver Hjälp en journalist. Hur kom det sig att du startade denna tjänst?

I alla år har journalister frågat mig om jag känner någon som känner någon som… En dag läste jag om en amerikansk hemsida som hjälper journalister att hitta intervjupersoner. Ibland är jag uppenbarligen trög för sedan tog det säkert tre-fyra dagar innan polletten ramlade ner och jag kom på att jag hade hittat ”min” affärsidé! :-)

Vilket är det vanligaste felet företagare gör när de kontaktar journalister?

De är alldeles för självcentrerade och tror att eftersom de själva är intresserade av ämnet borde journalisterna också vara det. Istället gäller det att fundera igenom om journalisten verkligen kan tänkas vara intresserad och i synnerhet om journalistens läsare/lyssnare/tittare kan vara intresserade.

Hur ska man göra då?

Börja med att identifiera vilka tidningar som kan tänkas vara intresserade av din idé. Därefter identifierar du vilka journalister på tidningen som kan vara intresserade annars går det bra att kontakta redaktionschefen. Skriv ihop ett intresseväckande pressmeddelande och ring upp journalisten. OM hon blir intresserad av vad du har att säga kommer hon nämligen att be om ett pressmeddelande.

Hur vet man när det är dags att kontakta en journalist och hur vet man när man har något intressant att komma med?

Det kan vara lämpligt att kontakta journalister tre-fyra gånger per år, om inte annat för att de ska känna till att ditt företag fortfarande finns kvar…  Det finns alla möjliga tillfällen att kontakta journalister. Om du har räddat jobben i din kommun, permitterat massor av folk, startat ett nytt företag, fått in en jättestor order, instiftat ett nytt pris, gjort en spännande marknadsundersökning, har noterat en ny trend… Det är främst fantasin som sätter gränser. Fråga någon eller några du litar på att svara uppriktigt på om din nyhet är lika intressant som du tycker att den är. Då är det läge att kontakta journalisten.

Vilka av dessa råd tror du också går att tillämpa när företag kontaktar bloggare?

Oavsett om du kontaktar en bloggare eller en journalist kan du tillämpa råden. Däremot behöver du inte ringa bloggarna innan du hör av dig, vilket varmt rekommenderas när det gäller journalister.

Och för bloggare som vill nå ut i media?

Om du som bloggare har noterat att ett enormt intresse för något visst du har skrivit om kan det vara läge att fördjupa sig i det. Kanske göra en marknadsundersökning bland läsarna? Eller om du lägger märke till att läsarna börjat uppföra sig på ett visst sätt, dvs att du har noterat en viss trend.

Du har författat flera böcker om hur man dejtar. Kan den här kunskapen också användas när det gäller att dejta en journalist eller en bloggare? :)

Absolut! Det mesta i böckerna handlar om hur du kan behandla andra människor, antingen du är romantiskt intresserad av dem eller ej. Så det går utmärkt att använda när du vill dejta en journalist eller en bloggare! :-)

Två av böckerna ”Börja dejta! En lustfylld och praktisk guide i kärleksdjungeln” samt ”Handbok för singelmän – dejtingcoachens hetaste tips” går att ladda ner via närmaste bibliotek. Allt som behövs är ett lånekort och en dator.

Tack Marie!