Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /storage/content/65/173265/bloggagenturen.se/public_html/wp-content/plugins/seedprod-coming-soon-pro/extentions/mailchimp/mailchimp.php on line 121 Att blogga med förtjänst - Bloggagenturen.se

consector

En gång i världen gick vi till tidningar när vi sökte information. I och med internet ändrades allt det där. Vi började kunna vända oss direkt till källorna och allt fler privatpersoner började skriva om sina egna favoritämnen. Fenomenet blogg föddes.

Förutom att det är kul att dela med sig av sina kunskaper är bloggandet ett perfekt sätt att hitta likasinnade och på så vis skaffa ännu mer kunskaper. Bloggosfären blir en slags ständigt pågående dialog där var och en är sin egen journalist och redaktör.

Möjligheterna slutar dock inte där. Genom att skapa en populär blogg finns alla chanser att också tjäna pengar på sitt skrivande och sin hobby. Ett sätt är genom så kallad affiliatemarknadsföring. Ordet affiliate kommer från engelskans ord för ansluta och är en benämning på en person som genom annonser förmedlar internetanvändare till en annonsörs webbsida.

Detta ska inte ses som något fult och ovälkommet – tvärtom! Nu t ex, när du läser om hur man kan tjäna pengar på sin blogg kan du vara hjälpt av en fördjupad text som beskriver just denna affiliatemarknadsföring, så då länkar vi till en sådan text hos låneförmedlaren Consector.

Som affiliate, eller marknadsföringspartner, kan du antingen få lite betalt för all trafik du leder till den anslutna sidan, eller också får du lite mer betalt varje gång någon handlar hos din affärspartner, en fast summa eller en procentandel av köpet. Man kan säga att du antingen får betalt för potentiella medlemmar/kunder eller för reella medlemmar/kunder.

Hur bär man sig då åt? Att komma i kontakt med företag att hjälpa är den enkla biten. Det finns massor av förmedlare som med egna tekniska lösningar hjälper affiliates och annonsörer att hitta varandra. Då kan det vara svårare att hitta rätt sorts företag. De annonsörer som vill synas på din blogg är kanske inte de som har störst potential i din strävan att hitta en långsiktigt hållbar strategi.

Allra viktigast är nog att inte glömma bort varför du en gång började blogga, nämligen för att du brann för ditt område eller dina ämnen. Om bloggen förvandlas till en innehållslös hemsida där din glöd har ersatts av blinkande annonser kommer varken du, dina läsare eller dina annonsörer att bli nöjda i slutändan. Om du klarar den balansgången finns allt att vinna på att vid sidan av kunskapsförmedling också förmedla kontakter, till glädje för alla inblandade.