Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /storage/content/65/173265/bloggagenturen.se/public_html/wp-content/plugins/seedprod-coming-soon-pro/extentions/mailchimp/mailchimp.php on line 121 Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier - Bloggagenturen.se

Idag släppte Konsumentverket (KO) vägledande information om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier. Det är jättebra att KO går ut och försöker ta tag i det här problemet, eftersom många inte riktigt vet vad som gäller. Dock tycker jag inte att den här vägledningen gör att det blir så mycket klarare som jag hade önskat och de har helt missat det här med affiliatemarknadsföring.

Jag tycker det var bra att de tydligt skrev att bloggaren också har ett ansvar, inte enbart företaget som kontaktar. Och det räcker tydligen inte att skriva i inlägget att det är ett samarbete utan dessa inlägg ska sticka ut på ett sådant sätt att de skiljer sig kraftfullt från övriga inlägg. Så här skriver KO i vägledningen:

Det är alltså inte tillräckligt att läsaren kan ana och så småningom förstå att ett inlägg eller en del av ett inlägg är marknadsföring.

Risken med detta kan vara att fler företag börjar jobba mer med PR än reklam och att bloggarna går miste om inkomster. Att bloggflödet ser naturligt ut, men samtidigt är tydligt utmärkt om att det rör sig om ett samarbete, är anledningen till företags framgång med samarbeten hos bloggare. Det finns en anledning till att de hellre väljer att synas i blogginlägg än en annons bredvid – konvertering är bättre.

KO skriver också att avsändaren måste vara tydlig:

Det ska också tydligt framgå vem som står bakom den aktuella marknadsföringen, alltså om det är bloggaren själv eller ett annat företag som säljer produkten.

Om det är länk vidare till en webbshop så märks det väl? ;)

Detta saknar jag i vägledningen:

1. De tar inte alls upp det här med PR. För att kunna förklara skillnaden mellan PR och reklam så måste båda begreppen nämnas, för ibland är skillnaden hårfin.

2. Om bloggare har ett samarbete med ett företag utanför bloggen, ska då naturliga inlägg där företaget nämns också märkas ut och sticka ut?

3. Om produkten nämns en andra gång på bloggarens eget bevåg, ska då inlägget märkas ut eller inte?

4. Hur ska affiliatelänkar märkas ut? På en speciell plats? Gäller det bara bloggar eller alla de som jobbar med affiliatelänkar?

5. Hur får man Instagram-uppdateringar att sticka ut tillräckligt mycket? Annonseringen hos Instagram sticker inte ut.

Vägledningen finns att ladda ner här.