Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /storage/content/65/173265/bloggagenturen.se/public_html/wp-content/plugins/seedprod-coming-soon-pro/extentions/mailchimp/mailchimp.php on line 121 Vad är skillnaden på PR och sponsrade inlägg? - Bloggagenturen.se

Det är många, både bloggare och företag, som har svårt att hålla isär blogg-PR och sponsrade inlägg i bloggar. Det är två helt olika saker och inom sponsrade inlägg finns det ytterligare indelningar som är viktiga att skilja mellan. Det här inlägget ska försöka reda ut begreppen.

Vad är blogg-PR?

Enligt Wikipedia betyder PR public relations. I praktiken innebär det att PR-byråer och företag skickar pressmeddelanden, infon och testprodukter till bloggare i hopp om att bloggaren ska publicera materialet i bloggen. Ingen ersättning utgår till bloggaren utan pr-byrån tar hela intäkten själva. Som bloggare publicerar man enbart den information man gillar av olika anledningar, t. ex. som tillför något extra till läsarna.

Tidningar är vana att jobba mot PR-byråer. De uppskattar informationen för att kunna få fram intressanta nyheter och artiklar. Tidningar skulle inte få för sig att ta betalt för att publicera innehåll från dessa pressmeddelanden. Vill de ta betalt, väljer de promotions eller annonser.

Fördel bloggare: Får intressanta nyheter och möjligheter att testa produkter som kan vara värdefullt för bloggen.
Nackdel bloggare: Får ingen ersättning för utfört arbete.

Fördel företag/PR-byrå: Behöver inte betala bloggare för att nå ut.
Nackdel företag/PR-byrå: Kan inte veta exakt vad resultat kommer att bli. Det är som ett lotteri vem som väljer att publicera.

Ett problem för PR-byråer är att bloggare har fått upp ögonen för vad ett inlägg faktiskt är värt och en del vill inte ”göra det gratis” längre. De vill helt enkelt inte syssla med PR alls. Detta gör att det har blivit mycket svårare för PR-byråer att nå ut gratis via bloggar.

Hur svårt det är att nå ut varierar med ämnet på bloggarna. Skönhetsbloggare är t.ex. beroende av att få nya skönhetsprodukter hemskickade för att kunna ge läsarna nya recensioner, och det är därför lättare att få skönhetsbloggare att recensera en produkt än vad det är att få en modebloggare att skriva om ett nytt märke.

Ett problem med relationen pr-byrå och bloggare är att om bloggaren friskt publicerar recensioner, skickas mer info och produkter till just den bloggaren än den som publicerar mer restriktivt. Det säger sig nästan självt att om bloggaren får en massa produkter som inte omnämns, slutar pr-byrån eller företaget att skicka nya produkter. Och om bloggaren ger ett visst varumärke en dålig recension kan information och produkter strypas helt och hållet.

Detta leder indirekt till  att pr-byråer och företag påverkar bloggare vad som skrivs och hur det recenseras. En del bloggare väljer t.o.m. bort att publicera en dålig recension. Inte bra alls! Bloggarna blir då indirekt köpta trots att de jobbar gratis. Det talas allt för lite om detta.

Vad är sponsrade inlägg?

Sponsrade inlägg är beställda och betalda av ett företag. Bloggaren eller företaget producerar materialet, d.v.s. text och ev. bild. Läs mer om regler vid sponsrade inlägg i det här inlägget.

Sponsrade inlägg kan delas upp i två kategorier:

1. SEO-byråer som gör länkbyggen åt kunder. Jag benämner den här gruppen som SEO-inlägg.
2. Företag som vill att dina läsare ska bli deras kunder. Jag benämner den här gruppen som marknadsföringsinlägg.

SEO-inlägg

SEO-inlägg ger ofta mindre betalt än marknadsföringsinlägg. SEO-byråer hjälper företag att komma högre upp på söklistan hos Google för särskilda, utvalda sökord och detta görs genom s.k. länkbygge. Det går ut på att särskilda bloggar väljs ut som får publicera text enligt viss längd med länkar. Läs mer här! Ofta kan dessa sponsrade SEO-inlägg handla om helt annorlunda saker än vad bloggaren vanligtvis skriver om.

En del bloggare upplever det störande att lägga in sponsrade inlägg som ligger långt ifrån det huvudsakliga bloggämnet, men personligen föredrar jag dessa tydliga sponsrade inlägg som utmärker sig och där mina läsare snabbt inser både i text och märkning av inlägget att det rör sig om sponsrade inlägg.

Marknadsföringsinlägg

Företag som vill nå ut i bloggar och kunna styra innehållet kan göra det genom att köpa sponsrade inlägg hos bloggare. Jag kallar den här underkategorin för sponsrade marknadsföringsinlägg, som jag skrev tidigare. Fördelen är att bloggaren får betalt och företaget vet vad och när inlägget publiceras. Nackdelen för företaget är att dessa inlägg också måste märkas ut så att bloggarens läsare förstår att det är att sponsrat inlägg, och det ser inte lika snyggt och trovärdigt ut som om bloggaren att publicerat det helt på egen hand.

Nya tjänster där sponsrade inlägg hos bloggare kan köpas

Problemet med tjänsterna där företag kan köpa inlägg är t. ex. att alla bloggare får lika mycket betalt oavsett kvalitet på bloggen (hos en del leverantörer) eller att de struntar att tydligt informera bloggarna om att inläggen måste märkas ut. Att de inte informerar om detta kanske kan bero på att företagen helst inte vill att det ska märkas ut?

Blogg-PR i kombination med ambassadörskap

När det gäller marknadsföring av företag/webbshoppar tror jag att sponsrade inlägg komma att tunnas ut och att ambassadörskap är något som kommer att öka mer. Ambassadörskap där bloggaren får betalt en fast summa för att under en viss tid förknippas med att visst varumärke. Jag hoppas också att bloggare kan bli mer öppna för PR igen och istället välja att tjäna pengar på annonser, ambassadörskap och SEO-inlägg.

Vad har du får synpunkter kring blogg-PR och sponsrade länkar?