Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /storage/content/65/173265/bloggagenturen.se/public_html/wp-content/plugins/seedprod-coming-soon-pro/extentions/mailchimp/mailchimp.php on line 121 Regler när du anordnar tävlingar i blogg - Bloggagenturen.se

Tävlingar i bloggar, på Instagram och Facebook är mycket populära. Bloggarens läsare uppskattar tävlingar, företag får möjlighet att synas i bloggar och bloggare får möjlighet att erbjuda sina läsare något kul som gör att de kommer tillbaka till bloggen för att följa tävlingen. Bra för alla parter! Det finns dock några viktiga regler att tänka på.

Lotteri eller tävling?

Att slumpmässigt låta någon vinna är samma sak som lotteri. För att anordna ett lotteri krävs tillstånd från Lotteriinspektionen. Det är alltså inte tillåtet att enbart dela eller gilla en viss sida eller inlägg, och välja ut en vinnare på detta sätt utan Lotteriinspektionens tillstånd. Det är förvånansvärt många företag som inte känner till detta, och ännu fler privatpersoner förstås.

En tävling innebär att den tävlande måste göra en prestation (inte för lätt sådan) och bli bedömd efter den. Och det är viktigt att regler för bedömning finns klara innan tävlingen startar. Det är inte tillåtet att lotta fram vinnaren utan det ska vara prestationen som avgör vem eller vilka som vinner.

Exempel på prestationer

  1. Svara på frågor vars svar ej är för uppenbara
  2. Skriva en slogan
  3. Skriva en motivering
  4. Skriva en recension
  5. Göra ett kollage
  6. Ta den bästa bilden
  7. Dela med sig av sitt bästa tips
Märk tävlingen tydligt

Om ett företag sponsrar med priser till en tävling är det viktigt att märka tävlingen med ”Priserna sponsras av…”, ”Tävlingen är i samarbete med…” eller något liknande. Detta för att följa marknadsföringslagen.

Fler tips till företag

Välj en blogg som matchar ditt företags varumärke och se till att bloggarens läsare kan bli dina kunder.

Använd bloggarens erfarenheter för att utforma tävlingen så att den passar bloggarens läsare. Ha inte samma typ av tävling på tio ställen samtidigt, utan låt dem överlappa varandra eller ha olika typer av tävlingsmoment så att inte tävlingen och vinsten förlorar sitt värde.

Tänk gärna efter var du har får mål med tävlingen. Vill du bara synas med länk till hemsidan, eller vill du också synas i olika sociala kanaler? Ska någon form av delning (ej tillåtet på Facebook som avgörande tävlingsmoment) också ingå i tävlingen?

Och slutligen – låt värdet på vinsten avgöra hur komplicerad tävlingen ska vara. Du vill ju få så många deltagare som möjligt, eller hur?

Bra länkar:
Lotteriinspektionen
Facebooks egna regler
Marknadsföringslagen

Lycka till med kommande tävlingar! :) Och som vanligt, kommentera gärna, tyck till och kom med egna tips!